richyvonne.reismee.nl

26-07-2019 Cody

26-7-19

Heerlijk geslapen in onze ranch. Wat zitten we hier toch achteraf, er is geen tv en ook geen telefoonsignaal. Het schijnt overigens dat we wel gebeld kunnen worden. Niet hier, maar wel in andere plekken van Amerika. Zelf bellen naar Nederland is blijkbaar alleen voorbehouden aan Lars. We aten eieren met spek en fruitsalade als ontbijt. Daarna liepen we met zijn allen naar de rivier. Dit was een kleine wandeling van ongeveer een half uur. Lars had aangeboden om ons vanavond te trakteren op een etentje. Als dank voor het mee mogen op deze reis. Fabrice had het zelfde idee, maar wilde morgen voor ons koken. Hij had een heel menu in zijn hoofd en we mochten niet weten wat hij klaar zou gaan maken. Hij gaat er in ieder geval 5 uur voor in de keuken staan. Ik verwacht iets Indonesisch omdat Fabrice Indonesische roots heeft. Om dit maal morgen te kunnen bereiden heeft hij veel ingrediënten nodig, die hij in Cody wil kopen. We spraken af dat we om 3 uur zouden vertrekken. Tot die tijd kon iedereen doen wat hij wilde. Na het avondeten gaan we naar de Nite rodeo in Cody. Ik had ergens in een reisverslag gelezen dat dit een must be is.

De jongens trapten een balletje op het veld. Lars en Juul probeerde met de achterkant van een gevonden bijl slagbal te spelen. Dat viel nog niet mee. De dames doken in hun boeken, luisterden naar een podcast of speelden een spelletje op hun mobiel. Om 3 uur klokslag vertrokken we. Eerst reden we nog een stukje verder de doorlopende weg in, we waren een beetje nieuwsgierig wat daar te beleven was. Onderweg nog op de dirthroad, merkte Richard op dat we een lekke band hadden. Hij parkeerde de auto snel langs de kant van de weg. Het was super om te zien hoe de mannen de klus klaarden. De een pakte het boekje om uit te pluizen hoe het reservewiel onder de auto uit moest, twee gingen onder de auto liggen om alles los te koppelen, de krik werd erbij gezocht, de sleutel om het wiel los te maken werd in elkaar gezet. En iedereen hielp mee met deze uitdaging. Ik was echt onder de indruk. Richard hoefde bijna niets te doen! Wat een team! Intussen stopte een ranger en vroeg of we hulp nodig hadden. Hij moest even iets wegbrengen en zou later nog wel terugrijden om te kijken of we weg waren. Er stopte een ouder echtpaar om te vragen of alles oké was en er stopte een jonger stel waar we water van kregen. Dat waren dan ook de enige drie auto’s die in dat uur voorbij kwamen. Iedereen stopte en bood hulp aan, hoe gaaf. De ranger kwam later ook nog terug, maar toen zat de reserveband al onder de auto.

In de band zat een grote scheur en die kon helaas niet meer gemaakt worden. Er was gelukkig in het bandenbedrijf wel een goede tweedehands band te krijgen. Een nieuwe van dit formaat was er niet. Geen punt, de tweedehandse werd er in no-time onder gezet en Richard mompelde: daar deden wij een uur over…. We betaalden 50 dollar en konden weer door.

Door de lekke band hadden we geen tijd meer om uitgebreid te eten. We spraken met Lars af dat we dit wel een andere keer zouden doen. Geen punt. We aten bij de Pizzahut van het buffet en aten er onze buikjes rond.

Toen was het tijd om naar de Nite-rodeo te gaan. Tja, hoe zal ik deze happening eens beschrijven. Er staan twee podiums tegenover elkaar. In het midden is er een arena. Precies om 8 uur begon het. Een gast vanuit een toren praatte de avond aan elkaar in samenwerking met een cowboy clown in de arena. Eerst kwamen er ruiters te paard met allemaal vlaggen van de sponsoren van Cody. Dit duurde ongeveer 15 minuten. Daarna werd het Amerikaanse volkslied gespeeld en iedereen ging staan en zong mee. Hierna begon de rodeo pas echt. Er waren verschillende activiteiten:

·        cowboys die paarden met lasso’s vingen

·        cowboys die boven op wild bokkende paarden gingen zitten en er vanaf gegooid werden, niet geheel zonder risico.

·        Cowboys die kalveren vingen met hun lasso, er bovenop doken en een stuk touw rondom hun poten draaiden. Niet leuk volgens Fenna.

·        Cowboys die samen kalveren vingen met hun lasso’s, de een rondom de kop van het kalf en de ander rondom de poten. Dit was wel een lastig onderdeel, want dit ging regelmatig fout.

·        Alle kinderen mochten naar beneden komen om een vlag van een kalf te stelen. Dat was wel komisch om te zien. Eerst moesten ze door de modder rollen tot groot plezier van het publiek. Waarschijnlijk dachten de ouders er anders over. De clown zei dat ze allemaal een gratis souvenir kregen. Ze moesten zand met kun handen pakken en dat in hun zakken stoppen. Ha, ha. Daarna liet men twee kalveren los en moesten de kinderen de vlag stelen. Het was hilarisch om te zien, maar ook hierbij vroegen we ons af of ze van de kids afwilden. Gelukkig ging alles goed.

·        Cowgirls die een tijdrit reden en zelfs een klein meisje van een jaar of acht, en een klein meisje op een pony, dat was hilarisch om te zien.

·        De rodeo sloot af met bull-riding. De meeste mannen vielen flink op hun rug, de stier rende boos door de arena. Ook dit was een niet ongevaarlijk item.

We hebben ons zeer goed vermaakt. We spraken op de terugweg nog volop over de rodeo en keken filmpjes in de auto. Om half twaalf waren we weer terug en keken we nog naar de sterren, we konden de melkweg zien, zo helder is het hier. Nooit geweten dat er zoveel sterren waren.